woensdag 9 juni 2021

Terug van weggeweest...met weinig schaaknieuws

Hallo, ik ben terug van weggeweest. Reden voor mijn (onverwacht) weekje ertussenuit was de langverwachte verhuis. Het is er eindelijk van gekomen, voortaan ben ik één van de Houthulstenaars aan de rand van het Vrijbos, een 'boskanter' zoals ze het hier zo mooi zeggen, verre nazaat van de beruchte struikrover Bakeland en vooral bewonderaar van Rooie Zita, voor wie de stripreeks kent.
De schaakhemel is eindelijk aan het opklaren en heel binnenkort kunnen we ons oude vertrouwde schaakleven zoetjesaan verderzetten. Voor deze week ga ik het nogmaals kort houden en de draad terug opnemen, waar ik hem verloren ben:

*Magnus Carlsen de (groot)meester zelve won de FTX Crytocup, het allereerste tornooi met een deel van de prijzenpot in cryptomunten. Hij versloeg in de finale, nipt Wesley So en had daarvoor zelfs een Armageddon-partij nodig. Nepomniachtchi werd derde na een zege tegen Radjabov. Magnus kon als tornooiwinnaar 60.000 dollar meenemen naar Noorwegen + nog eens 60% van de Cryptomuntpot en die was gestart op 100.000 dollar en geëindigd met een slordige 81.000 dollar. Niet voor hartlijders dus, dat cryptomuntcircus. Intussen is het gros van de grootmeesters hierboven al terug 'aan het werk' in de op gang getrapte Grand Chess Tour 2021, eerste afspraak in Boekarest voor de Superbet Chess Classic.

*Ook de vierde manche van de Womans Grand Prix is afgelopen. De jonge uiterst talentvolle Abdumalik won (8.5/11) met maar liefst anderhalf punt voorsprong op Muzychuk Mariya. Als u het niet gelooft, dan kunt u hier een kijkje nemen...

*Het Nederlandse schaakfenomeen Jan Timman heeft de kaap van de zeventig jaar gerond. Ooit ga ik hier een korte biografie van deze alom gerespecteerde schaakeminentie posten. Ergens heb ik een biografie van deze schaakmens, die smeekt om gelezen te worden.

*De Brugse Meesters komen onder stoom, de lijst met de deelnemers tot nu toe kun je hier terugvinden. Voor de twijfelaars, nie treuzele inschrijve!

*Wie interesse heeft in de De Open van Gent, in de volksmond ook wel de Eastman Open genoemd, die kan zich vanaf heden hier inschrijven... 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten