donderdag 17 maart 2022

Roeselare 2 pakt eerste punt

Omwille van het onverwachte overlijden van schaakkameraad Herman ben ik wat later met het verslag van de voorbije interclubspeeldag. Het was een historische ronde voor het tweede team, want ze haalden hun eerste punt dankzij een knappe overwinning van Guido Vancoillie, die zijn zege prompt opdroeg aan zijn schaakgabber Herman Ottevaere. Het verslag van de speeldag is zoals steeds een mix van Bert en van mij...

Bert neemt het woord: 

Met de Belgian Chess Club kwam afgelopen zondag een andere degradatieconcurrent over de vloer. De bezoekers versterkten zich gevoelig om in Roeselare punten te komen halen. Steven nam een vroeg offer niet aan, maar verloor daardoor snel twee pionnen en later de partij. Net zoals de voorbije rondes stonden we op verschillende borden best wel ok, maar ging het plots weer fout. Bernard had een iets betere stelling, maar een zwakke pionnenstructuur deed hem de das om. Giulia speelde opnieuw een degelijke partij en stond lange tijd best wel ok. Maar omstreeks 16h30 liep het ook hier fout. Fabio kwam goed uit de opening en stond misschien zelfs iets beter. Ook hier liep het plots fout, Fabio verloor een stuk en wat later de partij. Martijn stond al snel wat minder, maar bleef toch vechten. Hij kwam uiteindelijk in een verloren eindspel met een pion minder terecht. Robbert stond ook lang ok, maar hij schatte een offer verkeerd in. Ook hier gingen we de boot in. Bert stond al snel iets minder, maar keerde goed terug en kwam zelf beter te staan. Op het ogenblik dat hij dacht misschien te winnen, liep het ook hier plots fout. Gelukkig was er nog Michiel. Hij stond na de opening iets beter, maar kon dat licht voordeel niet verzilveren. Hij rookte samen met zijn tegenstander de vredespijp. 0.5-7.5, een heel zware nederlaag. 2de klasse is duidelijk te zwaar voor onze ploeg, maar we blijven ons best doen 😉.

Peter neemt het woord:

Pauwel die zijn voorbereidingen altijd serieus neemt, was deze week naar Aalter gereisd en had zijn vermoedelijke tegenstander in de binnenstad opgespoord. Op een terrasje slaagde hij er in om dichter dan anderhalve meter bij zijn toekomstige rivaal te komen. Hij kuchte eens onopvallend en ging er vliegensvlug vandoor. Zijn plan lukte wonderwel, want op het eerste bord werd zondag forfait gegeven wegens een coronabesmetting... Ik heb de waarheid een heel klein beetje geweld aangedaan, maar zijn tegenstander zat wel in quarantaine wegens corona, langs deze weg wensen we hem dan ook snel beterschap toe. Erik ons derde bord had zijn dagje niet, het Frans wat meestal zijn dada is werd al snel een haha. Zijn overbuur lokte Eriks monarch naar het centrum, waar het in de openingsfase niet bepaald veilig is. Erik werd langs alle kanten bestookt en moest al snel opgeven. Ondergetekende speelde best een leuke partij, die gelijkopgaand was. Toen mijn tegenstander een aanval lanceerde met de pionnen voor zijn koning, was het alle hens aan dek. Ik slaagde er in om de eerste aanvalsgolf succesvol te weerstaan, maar een torenruil uitgevoerd door de Aalternaar nekte mij. Als ik die zelf had gespeeld, dan kwam er gek genoeg een compleet andere stelling op het bord waar ik winstkansen had. Helaas pindakaas mijn rivaal beukte de stelling open en ik kon het mat niet meer vermijden. Gelukkig hadden we nog onze Guido, die tegen een 300 ELO sterkere speler voor dè verrassing zorgde en ons eerste punt binnenhaalde. Hoe? Wel ik laat het hem zelf vertellen: "Na meer dan 1000 maandagnamiddagse schaakpartijen met Herman kwam zijn overlijden hard aan.  Het was voor mij dan ook een extra stimulans om eens een 'knalprestatie' op het schaakbord te versieren.  In een Hollandse Stonewall werden de zwartveldige lopers na een tiental zetten afgeruild.  Het was nu aan mijn tegenstander om mijn pionnenmuur te slopen.  Wat later leverde een paardoffer van mij drie belangrijke witte centrumpionnen op. Het plan van mij om mijn centrumpionnen meer en meer op te schuiven werd door mijn tegenstander gefnuikt.  Hij plaatste een 'superpaard' op e5, wat mijn koningsstelling dan ook fel hypothekeerde.  Om onverklaarbare redenen ruilde de Aalterse speler wat later dit paard, via een paardvork tegen een loper van mij.  Hierbij sneuvelde er ook een toren aan beide kanten.  De Stonewall-pionnenformatie bleek meer dan ooit springlevend.  Opeens werd mijn tegenstander te 'gretig' en peuzelde een randpion van mij op met zijn loper.  Daardoor kwam echter de baan van mijn dame vrij en kon ze ongegeneerd in de vijandelijke koningsstelling infiltreren en een nul-verdedigde toren aanvallen.  Het licht ging uit bij mijn tegenstander!  Hij deed een damezet om zijn toren te beschermen, maar zag daarbij een mat in één zet door mijn dame over het hoofd.  Winstpartij voor mij, waarbij ik de indruk had dat Herman, mijn mentor, steeds over mijn schouder heen zat mee te schaken". 2-2 en Herman zag dat het goed was...

Uitslagen Torrewachtercompetitie: 

Eerste klasse: Kris-Didier 0-1, Daniël-Peter 1-0, Marc-Pauwel 0-1, Robbert-Seppe 1-0, Jan -Frank 0-1.
Tweede Klasse: Shen-Frederique 0-1.
Derde klasse: Filip-Erik 0-1, Tim-Viktor 0-1.

De kalender:
*18 maart: OBKS - Open Brugs Kampioenschap Schaken (Opvolger Lentetornooi) - 1ste ronde
*19 maart: Terugronde eerste, tweede en derde klasse (namiddag - in het lokaal)
*20 maart: Vierde ronde interclubs (inhaal): Roeselare 1 - Deurne 1 & Roeselare 2 - Ieper 3
*27 maart: Tiende ronde interclubs: Opwijk 1 - Roeselare 1 & Landegem 2 - Roeselare 2

Geen opmerkingen:

Een reactie posten