donderdag 13 mei 2021

Met alle Chinezen...

 

In deze schaakarme tijden valt er weinig nieuws onder de schaakzon te bespeuren. Gelukkig is er één item waar we al maanden op zitten te wachten, waar we nu eindelijk goed nieuws over kunnen melden en dat is de zeer nabije en drastische versoepeling van de pandemiemaatregelen. Binnenkort mogen we weer met zijn allen tegen elkaar aanschurken, lichaamseigen aerosolen met elkaar vermengen en jawel dat mals stukje vleermuisfilet mag terug op de barbeque. Op voorwaarde dat er natuurlijk weer geen nieuwe varianten om de hoek opduiken, Heer behoede ons van de Servisch-Kroatische en de Grieks-Onorthodoxe stam van het virus. Onze Chinese medemensen zijn zich intussen massaal aan het voorbereiden op de komende jeugdkampioenschappen, foto ingezonden door Bernard die hiermee een exclusieve voetreis naar het Indische Mumbai heeft gewonnen 😀...

Kort nog wat (serieuzer) schaaknieuws:

*De Ben-De-Cat-Memorial wordt vanaf 19 juni hervat met de derde ronde. Alle info hieromtrent valt binnenkort in uw digitale brievenbus. B-Post ging zijn best doen om alles op tijd te leveren...

*Voor wie nog niet weet wat hij deze zomer met zijn 'koters' gaat doen en weer eens geen plaats meer had op het Kazoukamp is er goed nieuws. De VZW Schaakinitiatief organiseert deze zomer voor de vierde keer een schaakkamp. Verschillende niveaus zijn welkom: van stap twee tot FIDE-meesters in spe! Alle info vind je hier.

*Op het net is ene Abhimanyu Mishra momenteel 'hot news'. Deze twaalfjarige Amerikaanse knaap uit New Jersey doet momenteel zijn stinkende best om het record van Karjakin scherper te stellen. Karjakin voert al jaren de ranking aan van jongste grootmeester. Hij behaalde deze 'heilige' eretitel op de leeftijd van 12 jaar en zeven maanden, een record dat hij stevig in handen heeft sedert 2002. Abhimanyu is enkele maanden jonger en de wonderknaap heeft al twee van de drie vereiste normen op zak. Niemand twijfelt er aan dat hij de komende maanden zijn derde norm gaat halen, als hij dan ook nog eens de kaap van de 2500 ELO bereikt, wordt hij de nieuwe aanvoerder van de heilige lijst. Toen ik het artikel van Abhimanyu had gelezen vroeg ik me af wie de oudste speler op de lijst was, m.a.w. wie werd grootmeester op zeer late leeftijd. Enig speurwerk bracht mij bij Janis Klovans, een Letse officier die diende in het Russische leger. Hij werd grootmeester op zijn tweeënzestigste, een verklaring hiervoor valt wellicht te vinden in het feit, dat hij op het hoogtepunt van zijn carrière de Sovjetunie niet mocht verlaten om de vereiste FIDE-normen te behalen. Als ultieme doel in mijn nog prille schaakcarrière heb ik me voorgenomen om dit record scherper te stellen, iets waar ik (waarschijnlijk) moeiteloos in ga slagen? Ik ben alvast herbegonnen met de boekjes door te nemen van de Stappenmethode...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten