woensdag 22 maart 2023

Roeselare blijft scoren in de interclubs

 

De interclubs zijn bezig met hun laatste hoofdstukken te schrijven. In respectievelijk Waregem en Gent verzekerde de eerste ploeg zich van de (mathematische) redding en zorgden de andere teams ervoor dat ze zonder stress de laatste rondes kunnen afwerken. Zoals zo vaak kruipt Bert in zijn pen voor ploeg 1 en ga ik mij ontfermen over de sloebers van ploeg 2 & 3.

Bert neemt het woord:
"De negende speeldag bracht ons in Waregem, de derde in de stand. Op de eerste borden waren we dit keer geen ELO-favoriet. Gelukkig konden we rekenen op Bernard die op het laatste bord snel afrekende met zijn tegenstander. De ploeg zat onmiddellijk in een zetel. Bert speelde een erg gelijk opgaande partij. Een remise was dan ook een logisch resultaat. Ook het verschil tussen Michiel en zijn tegenstander was gering. Ook hier remise. Steven verving Giulia. Hij ging in een spannend eindspel voor het volle punt, maar moest in remise berusten. Martijn kon zijn tegenstander in een moeilijke opening truuken, maar uiteindelijk kon zijn tegenstander toch succesvol afwikkelen. In een moeilijke stelling kreeg wit plots een winnende mataanval. 2.5-2.5. Al onze hoop lag op de schouders van Robbert. Terwijl we de laatste pintjes uitdronken kon hij na een lange strijd het punt binnenhalen. Het werd zo een mooie overwinning waardoor we gedeeld derde worden in het klassement."

Peter neemt het woord:
"Derde bordspeler Renaat had een helder prozaïsch moment vandaar dat ik hem zelf aan het woord laat:
'Ik voelde aan de zetten van mijn tegenstander dat het een sterke speler was, hij bleek nog les te hebben gehad van Monsieur le Président de wijze druïde Steven Keirse. Die tip van onze 3de nationaal-speler indachtig keek ik de krolse kater uit de eik. De opening ging gelijk op al had ik een lichte ontwikkelingsachterstand. Een vijandelijk paard kwam ambetant doen in het centrum. Toen ook nog mijn loper dubbel aangevallen en slechts door mijn dame verdedigd was, besloot ik een combinatie aan te gaan. Meteen gingen vier lichte stukken en beide deernen van het bord. Toen de weedrook om mijn hoofd was verdwenen taxeerde ik de stelling. Gelijk in materiaal maar hij een Leffe Dubbel pion. We speelden verder en de Waregemnaar begon met pionnen op te rukken. Dat komt hier niet goed contempleerde ik en stelde remise voor, wat hij na 3 min en 24 sec (Orban-time) gretig aanvaardde.' 
Diederik had ziek afgemeld en joker van dienst Chris speelde een korte partij, die net iets langer duurde dan zijn verslagje: 'Na e4 en paard c3 kwamen we in een vierpaardenspel  terecht. Mijn paard werd gepend op c6 en dan zag ik plots een mat in 34 zetten en de rest is geschiedenis.' 😁Stijn nam het op tegen de Waregemse Christa. Het ging lange tijd gelijk op, onze Torrewachter probeerde te scoren met een dubbele torenaanval, wat hem winstkansen opleverde in het eindspel. Helaas pindakaas talmde Stijn te lang en zag hij de geplaveide winstweg niet. Uiteindelijk werd het een puntendeling. In de tussentijd had ons eerste bord Yannick kennis gemaakt met een zure nederlaag. Na een spectaculaire opening waarin hij twee pionnen offerde voor ontwikkeling stond hij heel behoorlijk, alleen was hij een klein beetje vergeten hoe het verder ging. Zijn tegenstander nam over en die twee geofferde pionnen bleken plots een zwaar gemis in de stelling. Tegen beter weten in knokte Yannick verder en gaf pas na vier uur op. 2-2 en eigenlijk kon iedereen best leven met deze eindstand."

"De derde ploeg trok naar de Oost-Vlaamse hoofdstad Gent en beleefde er 'wilde' schaakavonturen. Ondergetekende heeft al veel dom gedaan achter het schaakbord, maar wat ik zondag uit mijn hoge hoed toverde sloeg werkelijk alles. Het begon met Symmetrisch Engels en mijn rivaal stuurde een pion vooruit om een ruil te forceren, vervolgens met zijn paard te slaan en zo mijn dame aan te vallen. Heel getelefoneerd allemaal en het gebeurde ook daadwerkelijk. Ik besloot nog wat na te denken over mijn te volgen strategie en ik vergeet natuurlijk mijn aangevallen dame en raak mijn loper aan. Zielig ik heb direct opgegeven, we waren pas dertien zetten ver. Door mijn stunt werd de druk op de anderen groter, als we wilden winnen mocht immers niemand meer verliezen. Mijn blunder werkte inspirerend voor Fabio's opponent, want ook die knoeide verschrikkelijk. Fabio had een pion geofferd in de opening om initiatief te verkrijgen en spande vervolgens een 'doorzichtig' valletje. Fabs sloeg met zijn dame een stuk, dat niet teruggeslagen mocht worden. De Gentenaar loopt echter met beide ogen in de val en het is stikmat met de loper na vijftien zetten! Pauwel die ons land vertegenwoordigde op de internationale treinschaakspelen in Duitsland werd waardig vervangen door Didier. Die laatste kende een gelijk opgaande opening, waarna zijn rivaal iets probeerde te forceren. Hij speelt zijn toren dreigend naar de zevende rij en verdubbelt ook nog zijn torens. Didier blijft Deerlijks kalm en onderbreekt deze verdubbeling met zijn loper. De Gentenaar komt nu zwaar in de problemen met een eenzame toren in het vijandelijke kamp en een verdediging die te kort schiet wanneer een pion van Didier begint aan een niet te stuiten opmars. Oeps 1-2 en nu mocht Warre nog remiseren. Hier werd het een Siciliaanse partij met tegengestelde rokades. Warre zorgt voor een pionnenstorm, terwijl zijn tegenstander wat hulpeloos toekijkt. Uiteindelijk maakt 'Wonder Warre' het tactisch mooi uit (zie de partij hier onder), zijn tegenstander aanstaande zaterdag in de competitie is hierbij gewaarschuwd 😁. 1-3 !!! Of toch niet? Bleek dat we een verkeerde ploeg hadden opgesteld, zo verloren we op bord 1 en werd het nog 2-2. Een anti-climax die gelukkig geen gevolgen heeft, want die titel stond al lang op onze buik geschreven..."

Meester Steven is grote fan van 'Wonder Warre' en daarom speelt hij de hoofdrol in zijn nieuwste filmpje. Veel plezier met Video 54: Warre Avereyn-Geert De Clercq.

De uitslagen van de clubcompetitie:

1ste Klasse: Robbert-Frank 1-0, Didier-Marc 1/2, Daniël-Jan 1-0.
2de Klasse: Koenraad-Frederique 1-0, Mario-Pieter 1-0, Erik-Frédérique 0-1, Peter-Yannick 1-0, Renaat-Chris 1-0, Stijn-Shen 0-1.
3de Klasse: Pierre-Hendrik 0-1, Filip-Gabriël 0-1, Nick-Polina 1-0, Viktor-Jürgen 1-0.

De kalender:

*21 april: Krekeltornooi in Tielt (Schuiverskapelle) - Meer info
*16 april: Roeselare 1 - Ieper 1, Roeselare 2 - Deinze 2, Roeselare 3 - Ieper 3.
*30 april: Mercatel 1 - Roeselare 1, Bye - Roeselare 2, Bredene 2 - Roeselare 3.
*13 mei: West-Vlaams Ploegenrapidkampioenschap 2023 in Oostkamp - Meer info
*18-21 mei: VSF-Kampioenschap in Schaakhuis Caïssa te Gent.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten