zondag 22 juli 2012

Bert in ... Pardubice

Jawel, Bert kent zijn klassiekers - en het hoeft niet altijd supertoeristisch te zijn. Dezer dagen vinden we hem terug in Pardubice, zowat één van de schaaksteden van Tsjechië. Hij speelt er mee in de "open B" (150 deelnemers van 1985 tot 2385; een loodzwaar tornooi dus). Een verslag van zijn hand kwam ons al ter ore (of ter maile): "Liefste clubgenoten, zoals sommigen van jullie wel weten bevind ik me momenteel in het Tsjechische Pardubice. De eerste ronde is reeds gespeeld (en is verloren), maar straks vertel ik daar kort wat meer over. Eergisteren vertrokken Theo Van Den Berkmortel en ik samen vanuit Someren uit Nederland richting Tsjechië. Voor mij was het de eerste keer dat ik zelf zo ver moest rijden. Toch wel een zware klus, maar we kwamen wonderwel goed aan. Rond 17u betraden we de Czech Arena, het stadion van ijshockeyclub Pardubice. Toch wel redelijk indrukwekkend. Het voetbalstadion naast de arena oogde wel minder indrukwekkend. Voetbalclub FK Pardubice speelt in de derde Tsjechische afdeling. De stad heeft wel een goede vrouwenvoetbalploeg. Ik probeer dat deze week nog wat verder uit te zoeken. Eergisteren gingen we eten in een lekkere steaktent. De mooie Tsjechische blondines vielen me vooral op. Er loopt hier ook een tweelingszus van Tania Sachdev rond. Wat meer geschminkt, maar toch ze heeft dezelfde Indische trekjes. Dit gezegd zijnde verzacht dit toch niet de pijn dat mijn Indisch lief niet meedoet aan Creon. Volgende week zaterdag vertrekken Theo (die me zelf nu begeleidt, maar in Creon ook nog eens de stukjes zal beroeren) en ik naar Zuid-Frankrijk voor het toernooi in Creon. Tania stond daar eerst ingeschreven, maar staat intussen niet meer op de deelnemerslijst. Gisterenmorgen een halfuurtje gaan lopen door Pardubice. Het is toch de bedoeling dat ik iedere dag ga 'trimmen' (zoals Mario het noemt.) Mario is een sympathieke Nederlander die ook vorig jaar in Andorra meedeed. Hij logeert met Theo op de kamer. Ik deel de kamer met Stefan Beukema, Belgisch-Nederlands toptalent (elo 2300, 16 jaar), die onder ander Belgisch jeugdkampioen is. Straks gaan Mario en ik samen 'trimmen.' De Tsjechische deernes zullen opkijken wanneer een bombastisch lichaam, vergezeld door een oude vent van een jaar of 50, langs de appartementsgebouwen jogt. Pardubice is trouwens niet zo'n mooie stad. Veel flats, weinig volk op straat, een wat grijse Tjechische stad. Misschien dat we deze week nog eens naar Praag gaan. Dat wordt echter moeilijk. De hoofdstad ligt hier 100 kilometer van. Doordat we elke dag om 15u moeten spelen is het moeilijk snel over en weer te gaan. Gisterenmiddag stond de eerste ronde op het programma. Ikzelf speel in de B-groep. 250 deelnemers. Elolaagste rond de 1900, elohoogste ronde 2350. Ik had gehoopt op een doenbare tegenstander in de eerste ronde. Het werd echter een Russische FM van 2293, met zwart. Ik verloor in 33 na toch een partij van een uur of 4u30. Het tempo is hier 2u voor de ganse partij met 30 seconden bij per zet. Op een gegeven ogenblik dacht ik wat uit de ontknelling uit te komen en stond ik best wel ok. Een mindere zet, en een minder sterke pion op f5 zorgden echter voor verlies. Al bij al toch tevreden over de partij. De Rus speelde 1.d4 en momenteel ben ik nog wat op zoek naar een goed systeem. Ik maakte heel weinig echte fouten en ook Theo wist niet onmiddellijk waar ik gemist had. Vanmiddag staat een Tsjech van 1860 op het programma. Ik heb wit, dat lijkt een doenbare kaart, maar na opzoekwerk zag ik reeds dat hij verschillende spelers van mijn ratingniveau heeft verslagen. Oppassen dus. Straks wat voorbereiden. Eerst wat joggen. Gelukkig is mijn dipje na gisteren al wat over..."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten