donderdag 26 juli 2012

Tussen nerds en schaakgodinnen...

ofwel: Bert in Pardubice. Bert vergeet ons niet en schrijft ons rijk geïllustreerde verslagen - hierna een licht gecensureerde versie: "Mede door de slechte internetverbindingen was het even wachten op nieuwe resultaten. Nu is het reeds de morgen voor ronde 4. Ondertussen hebben we ons reeds redelijk goed aangepast aan de Tsjechische mentaliteit. De familie Heiremans is ook aangekomen. Zij logeren in een ander hotel. Zoon Guillaume en dochter Manon spelen in de E-groep (onder de 1800). Ook medereisgenoot Mario (die vorig jaar mee was naar Andorra) heeft reeds twee rondes moeten schaken. Ik amuseer me wel met die Nederlander. Vaak goeie grapjes. Zij zijn nu reeds in de Czech Arena voor de derde ronde. Stefan en ik zitten nog in het hotel. Wij spelen pas vanmiddag. Ik moet het trouwens vanmiddag opnemen tegen Kristina Novosadova. Een Tsjechische, 22 jaar oud, 2150 elo. Ik weet niet of ze knap is, maar wat ik wel weet is dat Peter hier genoeg schrijfvoer zou hebben voor zijn chesschics. Gisteren enkele beeldschone meisjes in de gaten gehouden. Allen kwamen uit in de B-groep, de groep der schoonheden waarin ikzelf ook in wegdeemster. Naast mijn zat gisteren ene Toth. 2192, wellicht Hongaars. Knappe meid, rustig en kan naar mijn mening echt goed schaken. Lijkt me wel een goede partij. Enkele stoelen verder zat ook ene Natasha. Een truitje aan van een of andere apenlandfederatie, 1850 elo ofzo. Beeldschoon en blond! De meeste meisjes zijn hier trouwens blond. Maar ook al enkele Indische en Chinese figuren opgemerkt. Kortom voor elk wat wils. Voor de Torrewachtersvrouwen is er niet zoveel speciaals te bespeuren. Veel echte schaaktypes. Gebrild, starend naar de lege tribunes van het fantastische stadion, ijskoud. Besluit: de Czech Open is een mix van lekkere schaakvrouwen en ijskoude nerds. Eergisteren trouwens een hand gekregen van Bart Michiels, onze Belgische hoop - hij herkende me nog. Ooit, bij de -10 werd ik bestemd als de schaakmissias van ons land. Hij is dit wellicht niet vergeten... Even voelde ik me tenmidden van 1200 andere schakers belangrijk. Gisterenmorgen fel getraind. Uurtje intervaltraining gedaan op een voetbalveldje nabij het hotel - Temidden van kapotgeschoten huizen. Voelde best wel leuk aan (was net alsof ik rondliep in het Dadipark). Zwetend dan begonnen met voorbereiden op partij uit derde ronde. Merk dat die voorbereiding toch heel wat doen. Theo heeft ook een goed oog op wat de tegenstander zal spelen. Vandaag wordt het wellicht Frans met Da5. Eerst lopen, dan voorbereiden. Kristina, zet je maar schrap meid! Eergisteren moest ik na het verlies in de eerste ronde tegen een 1860. Een Tsjech. Ik blies hem volledig weg. Uitstekende partij met twee leuke offers. Gisteren moest ik met zwart tegen een Israëli van 2185 die vroeger nog 2300 had gehad. Iets jonger dan mijn pa. Ik kwam heel goed uit de opening, maar miste toen een positionele beter voorstelling die tot een beter eindspel leidde. Ik weigerde eerst remise, maar nam bij het tweede aanbod toch een gelijkspel aan. Toch wel een ontgoocheling omdat ik voelde dat ik minstens even goed was. Theo had me 's morgens nog gezegd dat een FM-norm of IM-norm er best wel inzit (een dezer jaren), mede doordat ik reeds gewonnen heb tegen 2300-plus. Ik stak dan ook gisterenmorgen in mijn kop dat alles onder de 2200 dit jaar voor de bijl moet. Volgens Stefan Beukema, mijn kamergenoot (en nu 1 op 3 in de grootmeestergroep) is de remise van gisteren echter een positief teken. 'Wanneer je zo gemakkelijk remise haalt met zwart tegen een speler met zo'n elo, dan kun je er na enkele maanden gemakkelijk van winnen.' Niet panikeren dus. Hopelijk krijg ik nu geen klop van Kristina..."

Geen opmerkingen:

Een reactie posten