dinsdag 11 februari 2020

Tussendoortje


"Als ge niets te vertellen hebt, kunt ge beter zwijgen." Het zijn niet de woorden van een groot denker, maar van mijn oma zaliger. Er valt deze week weinig 'groot' internationaal schaaknieuws te rapen en zowat iedereen van de Torrewachterfamilie zit met zijn gedachten bij de volgende Interclubronde. De clash met Gent en Veurne zijn weer eens cruciale matchen, misschien dat onderstaand stukje schaakpoëzie geplukt van het wereldwijdse spinnenweb de zenuwen helpt bedaren en voor de nodige inspiratie kan zorgen...


“Het kan verkeren” 

Schaken bouwt aan het karakter:
ik leer geduldig zijn,
niet roekeloos het doel bestormen
dat wordt de ondergang
maar behoedzaam
de stukken schuiven
elk naar eigen aard
kiezend weloverwogen plaats
in fascinerende structuren. 
Het gaat langzaam, 
te langzaam voor mijn aard. 
Ineens luid hinnikend 
grijpt mijn witte paard 
triomfantelijk zijn kans
ik kan het niet meer houden
het maakt een fraaie vreugdesprong
en valt de koning, dame 
en ook een toren aan! 
Vol verrukking, in een zalig weten
zie ik alles aan. 
De zwarte koning gaat beduusd opzij. 
Keuze: koningin of toren? 
Die is er niet voor mij. 
Gretig grijpt mijn hand
de fel begeerde dame
en zet haar resoluut aan de kant. 
Mijn paard valt nu op zijn zij, 
en werpt een laatste blik op mij. 
Mijn goede, goede witte paard, 
een koningin is toch een offer waard! 
Dan schrijdt de versmade 
grote zwarte toren 
majesteitelijk, onverbiddelijk 
dreigend ver naar voren. 
Wie doet hem wat?
Plotseling word ik moe 
en héél erg mat.

Ab Visser


De uitslagen van de Torrewachtercompetitie:

1ste Klasse: Didier-Kris 0-1, Bernard-Steven 0-1, Jos-Herman 1/2, Peter-Pauwel 0-1.
2de Klasse: Erik-Seppe 1-0.
3de Klasse: David-Diederik 0-1, Polina-Philip 1-0, Renaat-Salvatore 1/2.

Ter info:

Het klassement en alle uitslagen in de Torrewachtercompetitie kun je ook terugvinden op de site van de schaakbond. Alstublieft, geen dank : 1ste Klasse, 2de klasse, 3de klasse.

De kalender:

*16 februari: Ronde acht Interclubs: Beide ploegen thuis, Roeselare 1 tegen KGSRL 4 en Roeselare 2 tegen Veurne 1.

*18 februari - 29 februari: Aeroflot Open in Moskou.
*1 maart: Ronde 4 West-Vlaamse Ligakampioenschappen
*8 maart: Ronde 9 Interclubs: Roeselare 1 naar Jean Jaures 2 en Roeselare 2 mag naar Estaimpuis 2.
*15 maart: Ronde 10 Interclubs en kampioenenbal (?): Roeselare 1 (thuis) versus Ieper 1 en Roeselare 2 versus Tournai 2
*29 maart: Laatste ronde Interclubs: Roeselare 1 naar KBSK 3 & Roeselare 2 naar KBSK 7.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten