woensdag 16 december 2020

Komkommertijd (weer eens)


In deze coronatijden valt er al weinig schaaknieuws te rapen en het lijkt op weg naar de jaarwissel ook nog eens komkommertijd. Ik ga me dan ook noodgedwongen moeten beperken tot enkele korte berichtjes waar mijn oog deze week op viel (gelukkig zonder verdere oogschade)... 

*De wereldschaakbond FIDE is behoorlijk creatief (?) in zijn niet aflatende zoektocht om het schaken bij zoveel mogelijk specimen van de wereldbevolking populair te maken. Komt het WK voor bakkers en slagers er aan? Wel het scheelt niet veel, voor februari 2021 kondigt de FIDE het eerste Online World Corporate Chess Championship aan. Mijn Engels is verre van perfect, maar uit het bericht op hun site meen ik te begrijpen dat het hier gaat om een soort online teamcompetitie tussen bedrijven. Elke groep bestaat uit vier schakers, waarvan minstens ééntje een vrouwke of manneke is. Er mag één speler deelnemen met een rating van +2500 ELO en ten minste drie werknemers moeten voltijds voor dezelfde onderneming actief zijn. Nogal strikte eisen me dunkt, als ik dit toepas op mijn werkgever met ongeveer 100 actievelingen, ontwaar ik na lang zoeken twee schakers en geen enkele vrouwelijke schaker. Het Fide-initiatief lijkt me iets voor (reuzen)grote ondernemingen, het woord 'corporate' in de titel mogen ze daarom gerust vervangen door 'multinational'. Jammer genoeg dus eerder iets voor een select publiek. Ik geef het wel kans op slagen, bij grote ondernemingen staat schaken hoog aangeschreven en er is genoeg (zwart) geld om die +2500-speler aan te trekken. We houden u zoals steeds op de hoogte, 't is te zeggen we gaan het proberen...

*Meester Steven heeft volgens mij echt zijn roeping gemist, na de alweer boeiende schaakles van afgelopen maandag. Een carrière in het onderwijs zou hij zeker aangekund hebben. Met zijn gedrevenheid, coolness, variatie en kennis hing iedereen weer aan zijn lippen. Het lesthema was dit keer dame en paard. Eerst volgden er enkele tactische grapjes en daarna werd overgegaan tot de orde van de dag en dat was de partij tussen de zestienjarige (!) Fischer en een topper qua verdediging de latere wereldkampioen Petrosian, een complexe match waarin vier (!) dames een hoofdrol speelden. Een spektakelstuk dat Fischer ook bespreekt in zijn boek 'My 60 Memorable Games', een klassieker in de schaakliteratuur. Als video van de week heb ik dan ook deze game gekozen, weliswaar met Engelse commentaar. Veel plezier met Video 17: Bobby Fischer-Tigran Petrosian. Voor wie niet genoeg kan krijgen van al dat 'vrouwelijk schoon', Aljechin deed nog beter met vijf dames. Kijk hier maar eens. 
Steven is volgende week woensdag (23/12) om 20h00 opnieuw te vinden in het virtueel schaakhuis voor een kakelvers ongetwijfeld boeiend schaaklesje. Allen daarheen! 

*Afgelopen zaterdag was er een onlinevergadering van het bestuur van de West-Vlaamse Liga. Op een verslagje is het nog wachten, maar ik kan al meegeven in wereldprimeur dat er een nieuwe voorzitter werd verkozen. De opvolger van wijlen Marc Clevers luistert naar de naam... (tromgeroffel) Glenn Dayer. Een dikke proficiat alvast! Glenn, (suiker) nonkeltje voor de vrienden, zal dat ongetwijfeld goed doen. Zijn passie voor het schaken gaat zeker afstralen op de algemene leiding van de West-Vlaamse Liga. Met Glenns favoriete hobby in gedachten roepen wij daarom met zijn allen in koor: 'Eu vat eu vat eu vat...' 😁

*Ik ben niet echt een Trump-fan maar wie nog een origineel cadeautje zoekt voor de eindejaarsfeesten, kan misschien hier terecht ? Tot volgende week en hou het veilig.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten