zondag 26 januari 2014

Clubkampioenschap: 3de speeldag terugronde

Er waren veel uitgestelde partijen op de deze speeldag in het clubkampioenschap, mogelijks door het slechte weer hier in West-Vlaanderen. Dit kon toch veel leden, die niet moesten spelen, niet tegenhouden om eens een kijkje te komen nemen op de Club. Onze coach van interclub kwam zelf langs om een hard regime aan te kondigen: een uitgangsverbod ter voorbereiding van de volgende interclub wedstrijd. Gelukkig was dit maar geldig vanaf 20h dus kon er nog iets gedronken worden (samen met de vrienden en vijanden van Kortrijk). Zou deze tactiek gewerkt hebben? dat weten we later vandaag.

In eerste klasse werden er drie wedstrijden gespeeld. Francky nam het op tegen Herman en dit werd de langste partij van de dag. Spijtig genoeg leverde het voor niemand een overwinning op, het eindigde in remise. Morgen trekken Pauwel en Didier aan hetzelfde zeil in interclub maar vandaag moesten ze het tegen elkaar opnemen. Na een 20-tal zetten stelde Didier remise voor maar Pauwel zag nog kansen. Niet zo veel later stelde Pauwel met een kleine achterstand in materiaal remise voor en deze werd wel aanvaard, dus ook remise. Dan mijn eigen partij tegen Michiel! Ik had gekozen om het Mora gambiet te spelen. Michiel was niet zo gekend met deze opening en kwam aardig in de moeilijkheden. Ik kon een kwaliteit winnen en slaagde erin mijn lopers zo te plaatsen dat een groot deel van zijn stukken niet meer kon meedoen. De enige mogelijkheid van Michiel was breken op de koningsvleugel en dat deed hij. Hij slaagde erin om met zijn paard, toren en dame het me goed lastig te maken. Ik had nog net op tijd (of te laat) een paard en toren kunnen terugtrekken ter verdediging. Al mijn tijd was ondertussen bijna opgebruikt en het vlagetje ging al horizontaal staan, klaar om te vallen, met nog 10 zetten te gaan. Michiel zijn tijd was ook aan het minderen maar hij had toch nog een ruime voorsprong op dat moment (5 min). Ik koos ervoor om met mijn koning het hazenpad te kiezen en mijn stukken achter te laten. Uiteindelijk onder de tijdsdruk stelt Michiel remise voor en ik aanvaard onmiddellijk. Moest er nog meer tijd zijn geweest in het eindspel, ging het ongetwijfeld volledig anders verlopen. Deze partij zal nog wel besproken worden in ons boekje. Met deze remise haal ik met mijn eerste doortocht in eerste al evenveel punten als mijn uitdager (onze favoriete boekjesmaker, Peter), en we hebben nog een terugronde te gaan! Wat was eigenlijk de tegenprestatie van Peter als ik meer punten dan hem behaalde in eerste? Zijn er voorstellen?

Nog meer uitgestelde partijen in tweede klasse. Daar trad Brent op tegen Fons. Brent mag als een van de favorieten geen punten meer laten liggen maar al snel stond hij met 2 pionnen minder op het bord. Toch kon hij na een kwaliteit terug te winnen en druk te blijven zetten de partij winnen. De enige andere partij in tweede was van Belgacem tegen Hubert. Ze kwamen in een remise-achtige eindstelling met ieder een loper een een hoop pionnen. Het was Belgacem die wist hoe hij een pion kon promoveren en uiteindelijk de wedstrijd beslissen. Hier doet Belgacem een goede zaak door 2,5 op 3 te scoren tegen toch wel sterke tegenstanders.

De partijen van derde klasse heb ik minder kunnen volgen. Ik hoorde René wel een zucht van verontwaardiging maken toen hij na een goede partij een winnende zet van Marc over het hoofd had gezien, dit meteen gevolgd door een opgave. Guy Bonaffe blijft ongeslagen en blijft in pole position, hij wint zijn partij tegen Mario. Adhemar wint tegen Raf en Philip en Salvatore houden het bij remise. Met nog maar 1/4 van de wedstrijden gespeeld is er nog niets gebeurd en ligt de titelstrijd nog volledig open. Maar de punten die nu verdient kunnen worden zijn minstens even belangrijk als deze in de laatste rondes!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten