donderdag 13 februari 2014

Westvlaamse Interclub - Ronde 4 - The Clash tegen Izegem

Een verslagje van onze reporter ter plaatse Steven Keirse: 
Bert Feys speelde tegen Stefaan Bruynooghe. Stefaan leek op een bepaald moment een winnende mataanval te hebben, maar Bert was eerst aan zet en had nog een geforceerde counter waarmee hij een kwaliteit voorkwam. Het eindspel met een kwaliteit meer zag er niet zo gemakkelijk uit, maar Bert zorgde toch voor een welverdiende overwinning.
De stelling van Jan Feys tegen Koen Verhaeghe leek mij zeer remise-achtig. Beide partijen hadden 7 pionnen die in symmetrische damstructuur tegenover elkaar stonden. Jan had één verzwakking op de a-lijn, maar ik dacht niet dat hij daardoor kon verliezen. Oeps verkeerd gedacht, Jan verloor toch ! Het is precies zijn schaakjaar niet?
Kris gaf een pionnetje weg tegen Sebastien Ronse, maar die wist niet te winnen en berustte in remise.
Ik moest tegen Emile Boucquet en kwam al van in de opening erg slecht te staan. Gelukkig kon ik op een bepaald moment mijn d-pion doorsteken waardoor er toch iets te maken viel van mijn partij. Jammer genoeg miste ik een dubbel paardoffer waardoor ik vroegtijdig mocht opgeven. 

Dat maakt een score van 9-7 tegen Izegem, een nipte nederlaag die er voor zorgt dat we daardoor nipt tweede blijven achter de ongeslagen leider Oostkamp. En raad eens wie de laatste speeldag naar Oostkamp mag?

In attachment de kritieke stelling uit mijn partij met kwisvraag.


Emile Boucquet – Steven Keirse 

Zwart heeft een zootje gemaakt van de opening, maar heeft zijn stelling nog enigszins kunnen redden met d5-d4.
Na 15…Dd7 of 15…Db6 heeft zwart een goed speelbare stelling met de klassieke Benko-druk op de damevleugel. Zwart speelde evenwel 15…Pbd7? en werd in stijl afgemaakt. Wat volgde er toen?
De oplossing kun je hier volgende week terugvinden. Succes alvast!

2 opmerkingen:

  1. 1.Pxe6 lijkt me nogal voor de hand liggend (zonder veel te rekenen): Kxe6 2.Dc4+ Kd6 3.Lf4 of 2...Ke5 3.f4 Kxe4 4.Pg3#. Het paard mag niet geslagen worden, waarna wit dus gewoon de kwaliteit wint.

    BeantwoordenVerwijderen